Saturday, June 11, 2011

Usaha Mengatasi Rasuah

Tahun 2009 memperlihatkan cabaran yang paling getir bagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Bermula dengan pelancaran penubuhannya pada 24 Februari 2009 hinggalah SPRM menyambut ulang tahunnya yang pertama pada tahun ini, SPRM tidak pernah sunyi dari kritikan dan kecaman pelbagai pihak yang menganggap ianya sebagai sebuah suruhanjaya yang tidak bebas.

Kes kematian Setiausaha politik di Selangor merupakan satu faktor menyemarakkan lagi kemarahan segelintir masyarakat terhadap SPRM.  Suruhanjaya ini dilabel sebagai berat sebelah, menjalankan siasatan dan pendakwaan terpilih, tidak bebas dan dijadikan alat parti pemerintah untuk menjatuhkan pihak lawan.
Perubahan status dari sebuah agensi yang dikenali sebagai Badan Pencegah Rasuah (BPR) kepada Suruhanjaya dilihat sebagai perubahan pada nama semata-mata dan tidak akan mampu memberi kesan kepada keberkesanan usaha-usaha memerangi rasuah di negara ini. Masyarakat dikatakan masih belum berpuas hati dengan hasil yang diberikan oleh SPRM walaupun beberapa pembongkaran kes-kes berprofil tinggi dan kepentingan awam dibuat dari semasa ke semasa. Bagi segelintir rakyat, itu semua cuma ikan-ikan bilis dan kes-kes kambing hitam bagi menutup penyelewengan yang lebih besar. Tangkapan dan pendakwaan dalam tahun 2009 ke atas beberapa tokoh berjawatan tinggi seperti Ketua Setiausaha, Ketua Pengarah, Timbalan Ketua Pengarah, Ahli Politik dan Ketua-Ketua Jabatan dikategorikan sebagai ikan-ikan bilis dan masih belum cukup untuk membuktikan bahawa SPRM telus dan tegas dalam memerangi jenayah rasuah.
Sepanjang tahun 2009 lalu, SPRM telah menerima sebanyak 5,825 maklumat yang mempunyai asas untuk tindakan siasatan dan perisikan. Sebanyak 937 kertas siasatan telah dibuka yang melibatkan tangkapan seramai 500 orang. Sehingga 31 Disember 2009, seramai 176 orang telah dituduh di mahkamah. Ia melibatkan 89 orang pegawai kerajaan, 14 orang ahli politik (11 dari Barisan Nasional dan 3 orang dari Pakatan Rakyat). 17 orang pegawai kanan syarikat swasta (berpangkat CEO, Pengurus, Pengarah Urusan, Pengarah Syarikat, Peguam dan Jurutera) dan 56 orang awam.

Melihat kepada pendakwaan kes-kes yang melibatkan ahli politik dalam tahun 2009, adalah tidak wajar sekiranya SPRM dituduh sebagai suruhanjaya yang berat sebelah dan hanya menumpukan kepada kes-kes melibatkan Pakatan Rakyat semata-mata. Jumlah 11 ahli politik dari Barisan Nasional berbanding hanya 3 dari pakatan rakyat jelas menidakkan tohmahan ini. Telah menjadi suatu trend di pihak Pakatan Rakyat khasnya di negeri Selangor bilamana diketahui akan ada siasatan dan tangkapan ke atas anggotanya maka semua media di jemput hadir untuk mensensasikan kes tersebut. Ia dibuat bagi memutarbelitkan cerita dengan mengatakan ia suatu konspirasi untuk menjatuhkan pembangkang. Pembohongan demi pembohongan dihebahkan dengan tujuan untuk menutup kes sebenar. Ini jelas berlaku dalam kes kecurian pasir baru-baru ini. Menurut laporan media, SPRM telah pun memulakan penyiasatan sejak awal tahun 2009 lagi dengan melibatkan beberapa negeri termasuk Perak, Kuala Lumpur, Johor, Pahang dan Selangor. Beberapa siri tangkapan telah pun dibuat sebelum tangkapan ke atas individu yang berkaitan pemimpin Pakatan Rakyat di Negeri Selangor. Tiada satu berita pun dihebohkan ke atas tangkapan lain-lain negeri, malahan terdapat satu kes pertuduhan dan pengakuan salah di Negeri Perak tidak mendapat publisiti secara meluas. Namun, apa yang berlaku di Selangor, media terlebih dahulu dipanggil oleh Pakatan Rakyat untuk menghalang pegawai-pegawai SPRM daripada melakukan tugas mereka. Siasatan dan tangkapan yang hendak dibuat oleh pegawai-pegawai SPRM dipolemikkan seolah-olah cuba menjatuhkan keseluruhan kerajaan negeri Selangor. Inilah main politik  yang selalu dimain-mainkan oleh Pakatan Rakyat demi untuk menutup kelemahan mereka sendiri dan menanamkan kebencian masyarakat terhadap agensi penguat kuasa. Apa yang menyedihkan ialah golongan inilah yang sering dianggap sebagai hero walhal merekalah sebenarnya yang korup. SPRM dianggap sebagai tidak telus dan beragenda politik bila berdepan dengan siasatan kes-kes rasuah yang melibatkan Pakatan Rakyat. Apakah pemimpin-pemimpin pakatan rakyat ini benar-benar bersih dan tidak boleh disentuh langsung?

Laporan akhbar berhubung siasatan terhadap Setiausaha Politik seorang Menteri heboh diperkatakan di media massa. Namun, tiada seorang pun pimpinan Barisan Nasional yang melompat berhubung isu tangkapan ini. SPRM dan media arus perdana dilihat sebagai double-standard kerana memperbesar-besarkan isu-isu yang melibatkan pakatan rakyat dan hanya mendiamkan kes-kes yang melibatkan pemimpin Barisan Nasional. Dengan mengambil contoh kes ini, SPRM dikatakan cuba melindungi siasatan kes tersebut dan akan menghebahkannya sekiranya yang ditangkap adalah ahli pakatan rakyat. Tanggapan ini sungguh mengelirukan kerana selama ini yang mengheboh-hebohkan sesuatu isu adalah pemimpin-pemimpin pakatan rakyat itu sendiri. Cuba lihat siapa yang kecoh semasa proses awal siasatan kes penyelewengan peruntukan ADUN di Selangor sebelum kes kematian tersebut berlaku. Cuba imbas kembali bagaimana beberapa ADUN Pakatan Rakyat membuat demonstrasi dan bantahan terhadap siasatan SPRM ini sejak dari awal lagi. Begitu juga kes kecurian pasir, siapakah yang memanggil pihak media?  Sudah tiba masanya, masyarakat didedahkan dengan taktik dan tipu helah pakatan pembangkang yang hanya pandai bersandiwara dan menipu rakyat.

Baru-baru ini juga, SPRM telah mengambil langkah drastik untuk mengumumkan hasil siasatan kes. Langkah ini bagus demi menunjukkan ketelusan dalam tindakannya. Ada pihak yang menyokong dan ada juga yang mencemuh kerana kebanyakan kes yang diumumkan semuanya ditutup. Salah satu kes yang di umum tutup ialah kes melibatkan Ketua Menteri Melaka. Terdapat juga sesetengah pihak yang mempertikaikan keputusan tersebut dan membandingkan hasil siasatan Lembaga Disiplin UMNO dengan siasatan SPRM. Isu ini juga diambil kesempatan dan diputarbelitkan demi memalukan SPRM sedangkan mereka sendiri faham proses undang-undang di negara ini. Sekali lagi ia dipolitikkan dan diputarbelitkan oleh pihak-pihak tertentu. Untuk pengetahuan masyarakat, siasatan kes-kes rasuah yang dibuat oleh SPRM adalah berlandaskan undang-undang dan memerlukan beban pembuktian yang cukup kukuh sehingga mencapai tahap “beyond reasonable doubt”. Ianya melibatkan saksi, dokumen dan lain-lain bukti yang mampu menyokong kes tersebut. Bagi Lembaga Disiplin UMNO, siasatan kes dibuat hanya berasaskan kepada peraturan dan beban pembuktian pula hanya di tahap “balance probablity”. Alangkah bagusnya, sekiranya tahap pembuktian di negara ini ditetapkan pada tahap “balance probablity” dan semasa itu kita boleh lihat semua kes dibawa ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman. Ini sememangnya ditunggu-tunggu oleh pihak yang suka kepada fitnah dan menjatuhkan orang lain dengan cara mudah.

SPRM sendiri telah menjelaskan bahawa kebanyakan kes yang ditutup bukan kerana mereka bebas rasuah tetapi disebabkan tiada cukup bukti untuk mensabitkan kesalahan tersebut. Ada juga tanggapan menyatakan bahawa alasan tidak cukup bukti tidak boleh dijadikan alasan. Bukti-bukti berkenaan boleh dicari. Tanggapan ini perlu diperbetulkan. Proses siasatan merupakan proses mencari kebenaran. SPRM tidak boleh mengadakan-adakan bukti yang tiada dan mendakwa seseorang hanya berasaskan sentimen. Dalam proses siasatan, keterangan saksi dengan disokong oleh dokumentasi sebagai bahan bukti wajar di kumpul untuk memperkukuhkan sesuatu dakwaan. Adalah tidak adil untuk SPRM mempengaruhi saksi dan membuat dokumen hanya kerana ingin mendakwa seseorang.

Seperkara lagi, sesuatu keputusan kes sama ada ia untuk pendakwaan atau sebaliknya kini bukan di tangan Timbalan Pendakwa Raya semata-mata. Di bawah Akta SPRM 2009, Panel Penilai Operasi yang dianggotai oleh masyarakat dari pelbagai sektor juga mempunyai kuasa untuk melihat dan menilai apa jua keputusan yang dibuat ke atas sesuatu kes. Oleh itu, tidak timbul lagi soal kes-kes tersebut diperap atau ditutup secara rahsia.
Perubahan struktur SPRM di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 sebenarnya memperlihatkan elemen-elemen ketelusan, kebebasan dan profesionalisme SPRM. Penubuhan Lembaga Penasihat SPRM, Panel Penilaian Operasi, Jawatankuasa Aduan, Panel Penasihat Pencegahan dan Pendidikan yang dianggotai individu yang berintegriti, dihormati dan disegani memperlihatkan keseriusan SPRM dan Kerajaan untuk menjadikan suruhanjaya ini bebas dan dihormati.
Media massa sewajarnya memainkan peranan yang lebih luas bagi mendidik masyarakat berhubung perkara ini. Ia penting bagi meningkatkan pengetahuan dan menyedarkan masyarakat agar tidak dipengaruhi oleh ahli-ahli politik yang sering menggunakan isu rasuah sebagai agenda untuk memfitnah dan menjatuhkan kumpulan yang lain. Masyarakat diharap tidak mudah percaya dengan pembohongan yang dibuat oleh ahli-ahli politik yang mengaku memperjuangkan Islam dalam hal yang lain memutarbelitkan isu-isu tertentu untuk kepentingan diri serta memecahbelahkan rakyat.